Duurzame netwerkrelaties als basis

Duurzame netwerkrelaties als basisvoorwaarde voor gezonde business. Daarover gaat het blog dat ik geschreven heb voor Duurzaam Nieuws. Het is vandaag verschenen. http://www.duurzaamnieuws.nl/duurzame-netwerkrelaties-als-basisvoorwaarde-voor-gezonde-business/. De kern: business draait niet om de eerste plaats om inhoud, wel om houding en verhoudingen. Als dat niet goed zit, dan kun je het schudden met ‘gezonde zaken’; gezonde business, zo je wilt. Of dat nu om een gezin runnen, een vereniging draaien, een coöperatie vormgeven, of een broodwinkel of reclamebureau gaat, klein of groot.’Survival of the fittest’ is niet voor niets al langer vervangen door ‘de meeste kansen voor dat organisme, die groep van organismen, die organisatie die het meest adaptief is’. Wees er maar zuinig en zorgvuldig op, op goeie relaties.

Van 1+1=3 naar a+b=c
In dit artikel in Duurzaam Nieuws stop ik bij 1+1=3 als hoogst haalbare, maar privé, in mijn bedrijf Compassie in Cocreatie en in mijn zeilvereniging ga ik daar – waar mogelijk – bewust een stap verder mee. Dan gaat het ook over a+b=c, een mogelijk alchemistisch proces dat dan ontstaat, een transmutatie, leidend tot ‘phoenix uit de as’: als iedereen het beste van zichzelf deelt met anderen, wat kan er dan aan moois, aan ‘anders’, ‘unieks’ ontstaan! De alchemist in ieder van ons wordt dan wakker. Een waarschuwing is wel op zijn plaats: dit soort bewustzijnswerk is wel hogeschoolwerk. Niet iedereen kan die spanning uithouden van het ‘kijken naar zichzelf’, inclusief alle opgebouwde en vaak ook ondermijnende (kind)patronen, dus: bezint eer ge zo begint, want iets wat tot een bepaald niveau prima ‘werkte’ samen, kan ‘zomaar’ ineens uit elkaar spatten. Oeps, te hoog gegrepen, die a+b=c insteek? Ja, soms wel, ik heb het net zelf ook weer aan den lijve meegemaakt. Niet fijn. Jammer en pijnlijk bovendien.

Moraal van het verhaal: in het leven is niet alles te voorkomen, scherven horen erbij, ‘all in the game’, anders is het niet ‘er vol voor gaan’. Het (samen)leven, de liefde, ‘nieuwe gezonde’ business zijn in mijn ogen niet ‘een zaak die geleid moet worden’, maar ‘een mysterie dat geleefd wil worden’. En dat is dan ook de KUNST, om van scherven toch weer (alchemistisch) iets echt zinnigs te maken. De ware ‘upcycling’, ga er maar aan staan….

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: